כניסה לחברים רשומים



ח"כ ד"ר אחמד טיבי, ועדות הכנסת והכלכלה

 


דמוגרפיה, גבולות ומדינה פלסטינית
 


אחת הבעיות החוזרות ביחסי ישראל והמיעוט הערבי היא ההתייחסות של הממסד ולאחרונה גם של האקדמיה לאזרחים הערבי כ"בעיה דמוגרפית". מיליון אזרחים שומעים כל בוקר שהם בעיה דמוגרפית. המסר שיוצא מכנסים דומים לכנס זה הוא שערביי ישראל הם אזרחים על תנאי שבקרוב יעבירו אותם באופן חד צדדי (הם בסה"כ ערבים אז לא צריך לשאול אותם). בעיה זו מעמיקה את החשדנות והניכור ונשאלת השאלה האם אנחנו הולכים בפני העמקת היחס על המיעוט הערבי כאל קבוצה דחויה או כאל קבוצה השואפת לשוויון במסגרת מדינת ישראל. 

רובם המוחץ של האזרחים הערבים שואפים לשלום ושוויון אך ממשיכים לסבול עקב חוסר השוויון במדינה. 

אני לא אתייחס לאפשרות העברת הישובים השונים, אנחנו דוחים זאת בשאט נפש. הפיתרון שאנחנו רוצים הוא פיתרון בין קבוצות חלוקות שלא רוצות להיפרד אלא להתקרב. מידי פעם מעלים טענות נגד הערבים שרוצים להיבדל אבל זה לא המצב – האם זאת אחת מהסיבות שאין חוק יסוד שוויון במדינה ? לא רק שוויון בין יהודים לערבים אלא שוויון בין כולם. אנחנו מעלים את ההצעה כל קדנציה אך היא נופלת פעם אחר פעם. יש סיבה לכך – לא ניתן להגדיר את המדינה כיהודית ודמוקרטית ואז לחוקק חוק יסוד שוויון. נהוג להגיד שיש מתח בין יהודית ודמוקרטית ועובדה זו נכונה.  

יש חשיבות לעובדה שיש זכויות קולקטיביות של המיעוט הערבי – לא קבוצה של יחידים אלא קולקטיב עם זכויות. אנחנו דורשים הכרה בקולקטיב זה מכיוון שיש לכך משמעות לגבי הייצוג שנזכה במוסדות השונים – עד היום היה אגף במשרד החינוך בשם "חינוך לערבים" ורק לאחר שהערתי מספר פעמים הוחלט לשנות את השם. 

בעבר שולמית אלוני הציגה את רעיון מדינת כל אזרחיה. זו סיסמא מסוכנת שלא משקפת את דעתו של הציבור הערבי. הביטוי "מדינת כל לאומיה" בו המיעוט הערבי מוכר כמיעוט דמוגראפי שחי כחלק מהמדינה הוא הביטוי הנכון יותר. 

האמת היא שמדינת ישראל היא אכן יהודית ודמוקרטית – היא דמוקרטית כלפי יהודים ויהודית כלפי הערבים. אי אפשר להמשיך במצב בו כפרים ערביים לא מוכרים עדיין סובלים ממחסור בשירותים בסיסיים. אנחנו רוצים להשתלב במדינה על בסיס של כבוד לאומי – לא היטמעות או התבדלות אלא הכרה במסגרת שוויונית. להפוך את האזרחות למושג עם תוכן. 

יש 2 אלמנטים במשוואה: 1. ערבים ו2-. אזרחי מדינת ישראל. לא נוכל לגשר בין  האלמנטים הללו ללא עזרת הרוב. 

 

 

הדפסשלח לחבר

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד