כניסה לחברים רשומים



ד"ר רמזי חלבי, החוג ללימודי עבודה, אונ' תל-אביב; חבר הנהלת יזמות קרן אברהם

אנחנו רוצים לראות בתקופה זאת, לאחר מלחמת לבנון השנייה הזדמנויות לפיתוח שיתוף חברתי כלכלי בין האוכלוסיות היהודית וערבית. 

נתונים כללים על האוכלוסייה הערבית בישראל: האוכלוסייה מונה 1.4 מליון תושבים שהם  19.3% מכלל האוכלוסייה, מתוכם 82% מוסלמים, 9% נוצרים ו- 8% דרוזים. האוכלוסייה צעירה מאוד, 49% ממנה הינה  עד גיל 18 ומספרה נפשות רב,  5 נפשת במשפחה, מול 3 במגזר היהודי. 

המגזר נמצא בתהליכי שינוי חברתי-כלכלי social change  שמתאפיין בתיעוש, עיור וחילוניות. השינוי במשק הישראלי בא לידי ביטוי בגלובליזציה, כלכלה, טכנולוגית והשקעות גלובליות. המגזר הערבי לא היה מוכן לשינוי, מה  שהשפיע על הכלכלה הערבית המסורתית יותר, כגון טקסטיל ובנין. התוצאה הבלתי נמנעת הינה שיעור אבטלה גבוה: 14% אצל הגברים ורק 20% מהנשים עובדות. 

דבר נוסף הינו השינוי ברשויות המקומיות, צמצומם של הרשויות, והמשברים בהם משפיעים יותר על המגזר הערבי כ-40% מועסק ומתבסס על סקטור זה. 

האוכלוסייה הערבית לא נמצאת בכלכלה העולמית או בהיי-טק, ומתבססת על עסקים קטנים באוכלוסיה שפונה בעיקר לתוך הקהילה. בנוסף, יזמים ערבים נתקלים בקשיים ורחוקים  פיזית ומנטאלית  מהמרכז הכלכלי במדינה. למרות כל זאת, יש פוטנציאל פיתוח במגזר הערבי משום גילו הצעיר. 

במגזר הערבי 49% מהמשפחות נמצאות מתחת לקו העוני מול 16% במגזר היהודי.. הסיבות לעוני במגזר:  כמות  הנשים המועסקות, מספר נפשות גבוה במשפחה, והזדמנויות עבודה מועטות. 

בנוסף, אפליה של שנים, תשתיות ברמה נמוכה, ופערי השכלה ושכר כל אלו ועוד, מהווים את הסיבות לעוני במגזר. 

 

מה אפשר לעשות? 

 

1.פיתוח אזורי תעשייה/ותעסוקה בין ישובים יהודים לערבים במיוחד בגליל. 

2.הכשרה מקצועית, קיימת בעיה למצוא עבודה במגזר, גם לאקדמאים, יש לאפשר הסבה   

   מקצועית למקצועות נדרשים. 

3.להכניס עסקים חדשים למגזר כמו: ייבוא, ייצוא, וחינוך טכנולוגי. 

4.עידוד הסקטור הפרטי הערבי. 

5.עידוד תיירות. 

6.עידוד הנשים הערביות לצאת לעבודה. 

7.פרויקטים משותפים לגישור חברתי בין המגזרים, כגון: הפרויקט של הסוכנות היהודית לגישור,  
   בפרויקט זה משתתפים כ-9,000 ילדים.
 

 

אם יהיה שיווין בין המגזרים, וערבים יוכלו לחיות בכבוד במדינת ישראל, לא יהיה צורך לדון בהגדרות ובאידיאולוגיה של המדינה היהודית.   

הדפסשלח לחבר

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד