כניסה לחברים רשומים



פרופ' יהודה באואר

העם היהודי הוא עם שעוסק באופן אובססיבי בזהותו. אנחנו עם שקיים בגלל שיש בו ויכוח אין סופי על עברו יעל מסורת. אנו עם פלורליסטי: תלמוד בבלי,תלמוד ירושלמי, חסידות ומתנגדיה ועוד'. ברגע שנהיה מאוחדים ניפול. הויכוח היהודי הוא סם החיים לעמנו. 

 

התפיסה שהיהדות היא דת הינה טעות. היהדות אינה דת אלא הדת היא חלק מהיהדות. 

תרבות יהודית היא כל מה שהעם הזה עושה למען עצמו, למען אחרים ולמען העולם. מי שרוצה לצמצם את זה מבצע פעילות אנטי יהודית מובהקת. מעשה כזה יהרוס אותנו. אנו לא הומוגניים באופן ביולוגי אך אנו יונקים מאותה מורשת, ולכן זה מחייב אותנו לזהות משותפת במוסיקה, בארכיטקטורה, בשורשים וכו' . 

 

מה זה חילוניות יהודית? אחת ההמצאות הגאוניות של האדם הוא האלוהים. יש לו הרי את כל התכונות האנושיות. הוא נוצר בצלם האדם ועליו  מלבישים את המוסר האנושי שאותו אנו רוצים לבסס. האל היהודי הוא הגיבור של התנ"ך וזה בהחלט נחשב כקיום. אדם חילוני לא יכול לדחות את קיומו, מכיוון שחילוניות היא צורה שונה של דת שמתחלקת לכמה קבוצות: 

1.       הקבוצה המקובלת ביותר היא פשוטה. אין צורך במצוות כי העולם הוא מספיק מלא. זה הישראלי שנוסע בשבת אך אוכל כשר. זה אלה שהולכים פעמיים בשנה לבית כנסת מתוך כבוד להוריהם. אלה הרוב בעם. 

2.       ישנה הדרך האגנוסטית: אני לא יודע אם יש אלוהים או לא, אך הוא לא קובע לי דבר. 

3.       וישנה הדרך שלי והיא אתיאיסט מוחלט. להולכים בדרך הזו יש כבוד רב למסורת. 

 

מחקרי די אן איי הוכיחו כי המוצא שלנו כולנו הוא ממזרח אפריקה מלפני 200 אלף שנה. הנחה זו תומכת ברעיון גן העדן שכן אכן אין גזעים שונים יש רק גזע אחד. אך העולם הזה קיים כבר 4 מיליון שנה ולכל דבר בעולם יש סוף. לישראל אין נצח כמו שאין נצח לשום דבר. הכול ייעלם. לכן רצוי לשאוף לכך שההיעלמות של האנושות - תורחק ולא תקורב.  

 

החילוניות שאני מצדד בה היא הומניסטית. מוסר זו השאיפה האמיתית. לדחות את יצר ההרס האנושי. הדבר תלוי בנו ולא בגורם חיצוני. בני אדם אינם אנשים נחמדים, גם היהודים, ואנו לא חייבים להצליח אנו חייבים לנסות.     

הדפסשלח לחבר

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד