כניסה לחברים רשומים



דיון - יהדות חילונית במאה ה-21

פרופ' גבי מוצקין: 

אני מזהה שתי שאלות מרכזיות, ומזמין את הקהל לשאול שאלות הקשורות אליהן: מה היחס בין זהות לחילוניות? מהו אופי הנתק מהעבר? 

 

אהרון ידלין: ברצוני לומר כמה הערות. אני יהודי חילוני, אך מעדיף להגדיר עצמי כיהודי היסטורי, יהודי הומניסטי, שיש לו זכות להתייחס באופן ביקורתי ויצירתי ליהדות. זה לא מקרה שאנו עוסקים בשאלת הזהות הדתית, ובכך אנו שונים מהצרפתים והאיטלקים, מכיוון שהעם היהודי הוא עם חד-דתי. אין יהודי נוצרי או מוסלמי. זו תופעה מיוחדת במינה, וכנראה שהיא מחייבת. יש להתמודד עם בעית התודעה היהודית והידע היהודי, וכן זהות וחינוך יהודי כקשר לעם היהודי על כל תפוצותיו, כי זה עם אחד. יש להתייחס לקשר להיסטוריה היהודית על כל תקופותיה, וזיקה והתמצאות בה על כל רבדיה. 

 

שאלה: מורשת ותרבות אינן דת. לשיעורי מורשת ישראל יש מתנגדים מתוך מחשבה שזה כיסוי להחדרת תכני יהדות. עלינו לדעת ללמד זאת, ולא לפחד ממורשת. י"ל פרץ אמר שעם שיש לו התחלות חדשות הוא עם עני מאוד. צריך לכבד את המורשת שלנו. 

 

שאלה: מושב זה לא התייחס לכך שבעית הזהות היהודית היא בעיה קיומית בארץ ישראל. העם היהודי תבע בעלות על הארץ הזו, בלי אמירה שיש לנו שייכות לארץ הזו.  

 

הערה: כדאי לבדוק את הפרדיגמה לפיה אנו מעוניינים באחדות, אך לא באחידות.  

 

יהודית פסו: איך אפשר לדבר על זהות יהודית כשאין אף אישה בפאנל הזה? 

 

שאלה: מה היחס בין הדיאספורה לבין יהדות בישראל?  

 

שאלה – יש תופעה גדלה והולכת בישראל ובתפוצות של לא-יהודים שחיים במשפחות יהודיות ומגדלים ילדים באופן יהודי. איך המחשבות כאן חלות על אנשים שרובם לא מתגיירים, ואם הם כן מתגיירים, זהו גיור דתי, ולא בהיבטים היהודיים האחרים שדיברתם עליהם. 

 

 

תשובות: 

 

גבי מוצקין: בקרב יהדות ארה"ב הקהילה הרפורמית מהווה מיליון וחצי; מהם 400 אלף גויים. זו הפעם הראשונה שזה קורה מאז האימפריה הרומית. 

 

מנחם ברינקר: זהותנו תלויה באיך שאנו מבינים את עצמנו, איך שאחרים מבינים אותנו, ואיך שאנחנו מבינים איך אחרים מבינים אותנו, וכן הלאה – אלו יחסים דיאלקטיים. זהות העם היהודי לא מקיפה את כולו, ואולי אף לא את רובו. יש זהות שמושתתת על לאומיות, על דת ועל תרבות.  

בתוך כל זה ישראל צריכה להתקיים.  

 

שמואל פיינר: אנו עוסקים בזהות כיוון שהמפגש של היהודים עם העולם האירופי המודרני גרמה לטראומה, ממנה לא התאוששנו עד היום. אני מקוה שלפחות נוכל לנהל אותה באופן סובלני. 

 

לגבי הבורות של הציבור, אני רוצה להתייחס לציבור החרדי. לא מקובל שבמאה ה-21 יהיו מאות אלפי ילדים שלא יזכו לחינוך כללי. ויתור המדינה על הריבונות שלה בתחום זה מזעזע, וכולנו נסבול מכך. 

 

לגבי הזהות היהודית בהקשר לזכותנו על ארץ ישראל – הנה דוגמא לזרם אחד ויחיד שמנסה לנכס לעצמו את היהדות כולה. 

 

יהודה באוור: תרבות יהודית היא נכס כללי של כל מי שרואה עצמו שייך לעם היהודי. גבי מוצקין צדק כשדיווח על כנס הרפורמים. גם בארץ יש 300 אלף יהודים שרוצים להפוך ליהודים, אך עומדים בפני מכשולים רבים. בתקופה הרומית היתה הצטרפות המונית לעם היהודי, ואין סיבה מדוע שאדם שרוצה להצטרף ליהדות יצטרך לעבור גיור. לדעתי, הפלורליזם היהודי יכול להכיל זאת. 

 

הדפסשלח לחבר

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד